„Emocje w życiu codziennym” to program wspierania zdrowia psychicznego dzieci realizowany w grupie „Biedronki” w ramach ogólnopolskiego programu „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”.

W listopadzie rozpoczęliśmy cykl spotkań prowadzonych we współpracy z przedszkolnymi specjalistami- psychologiem Sylwią Oleszko i logopedą Anią Izdebską, podczas których dzieci poznawały różne emocje towarzyszące im w codziennym życiu.

 

Biedronki poznają emocje

 

Na każdych zajęciach Biedronki słuchały opowiadań o przygodach zwierząt mieszkających w „Zaczarowanym lesie”. Każda opowieść związana była z różnymi odczuciami bohaterów: smutek, złość, strach, radość. Podczas zabaw dzieci nabierały umiejętności rozładowania napięć i wyrażania swoich emocji w sposób akceptowalny społecznie. Poznawały techniki rozwiązywania problemów oraz radzenia sobie z nieprzyjemnymi odczuciami. Zabawy miały pozytywny wpływ na przełamywanie barier lęku i nieśmiałości dzieci oraz integrację i zacieśnianie więzi w grupie. Na ostatnim podsumowującym spotkaniu „Biedronki” dowiedziały się, że wszystkie emocje są ważne, każdy je odczuwa i przeżywa. Nie pojawiają się one bez powodu lecz często informują nas o tym, co dla nas ważne i istotne. Dlatego ważne jest by nauczyć się rozróżniania emocji, nazywania ich wyrażania w sposób zrozumiały dla innych. Pomocna w opanowaniu i utrwalaniu tych umiejętności może być książeczka „Emocje”, którą każde dziecko stworzyło w trakcie realizacji programu.

 

Biedronki poznają emocje

 

Emocje dzieci znacząco różnią się od emocji dorosłych, są bardziej intensywne lecz krótkotrwałe i mają charakter przejściowy. Wiek przedszkolny to okres intensywnego rozwoju emocjonalnego. W tym czasie dzieci poznają, identyfikują i wyrażają emocje, dlatego bardzo ważne jest, aby jak najwcześniej nauczyły się je kontrolować. Akceptacja przez dorosłych wszystkich emocji dziecka, nazywanie ich oraz stwarzanie przestrzeni do ich przeżywania stanowi konstruktywny sposób nauki radzenia sobie nimi.

Opracowanie:
Małgorzata Kłoda