„Matematyka nie jest ani trudna, ani nudna. Zwłaszcza jeśli zaprzyjaźnimy się z nią od dziecka” (Arystoteles)
12 marca obchodzony jest Światowy Dzień Matematyki. Do powstania tego nietypowego święta przyczyniła się organizacja „World Education Games” po to, aby dać uczniom trochę odmiany w nauce matematyki. W Polsce pierwsze obchody Dnia Matematyki odbyły się w 2014 roku. Od tamtej pory przedsięwzięcie to coraz częściej wpisuje się na stałe w kalendarz wydarzeń przedszkolnych i szkolnych.
W tym roku nasze przedszkolaki również wzięły udział w obchodach dnia królowej nauk. Na powitanie dzieci z grupy „Poziomki” wyjaśniły wszystkim co to jest matematyka wierszem „Matematyczna gimnastyka”. Żeby każdy przedszkolak mógł poczuć się jak mistrz, a nauka była prawdziwą zabawą wszystkie zadania dostosowane były do wieku i możliwości dzieci. Całe wydarzenie podzielone zostało na dwie tury – dla młodszych i starszych grup. Przygotowane przez panie: Ulę, Anię, Basię i Małgosię gry i zabawy pokazywały dzieciom, że matematyka otacza nas wszędzie i często wykorzystujemy ją w codziennym życiu. Jest ona bardzo ciekawa, a jeśli chcemy to poznawanie jej może być łatwe i przyjemne. W Dzień Matematyki przedszkolaki kodowały i programowały z robotem DOC, grały w wielką grę matematyczną, układały rytmy, dodawały i odejmowały, segregowały figury geometryczne, mierzyły kwiaty, budowały wieże z kubków, liczyły i przypinały spinacze, układały cyfry oraz grały w edukacyjne gry komputerowe. Zaangażowanie i zaciekawienie dzieci było ogromne. To był wyjątkowo intensywny dzień, w którym nie było czasu na nudę.
Matematyka przyczynia się do rozwoju logicznego myślenia, kreatywności i wyobraźni. Kształtuje i uczy dzieci pełniąc ważną funkcję w procesach poznawania i rozumienia otaczającego świata. Dzieci nigdy nie są za małe na spotkanie z matematyką, czują ją intuicyjnie, mają w sobie niezwykły, naturalny potencjał, który warto pielęgnować od najmłodszych lat.
Opracowanie:
Małgorzata Kłoda