W środę 28 lutego dzieci z grupy „Biedronki” oraz „Motylki”, w ramach projektu „Poznaj moją mamę, poznaj mojego tatę”, miały okazję uczestniczyć w warsztatach i zapoznać się z techniką pisania ikon.

Podczas spotkania z rodzicami Maksia i Jasia, przedszkolaki dowiedziały się m.in. czym jest ikona, pigment, spoiwo, tempera czy laserunek oraz jak przebiega proces przygotowywania desek do malowania.

Pan Aleksander, jako doświadczony ikonopisarz, ikonograf, historyk sztuki niezmiernie ciekawie przedstawił swoje zainteresowania, swój warsztat pracy.

 

Pisanie ikon w grupie Biedronki i Motylki

 

Dzieci poznały kolejność pisania ikon, oglądały piękne zabytkowe dzieła powstałe w kręgu kultury bizantyńskiej, obejrzały albumy o powstawaniu obrazów. Miały możliwość obcowania z niepowtarzalną sztuką sakralną.

W nawiązaniu do technicznych i artystycznych aspektów warsztatów pan Aleksander wspomniał, że pisanie ikon to najstarsza technika malarska, jakiej do dziś używa człowiek. Ikonografia używa technik sprawdzonych i tak naprawdę najlepiej do tego nadają się techniki malarskie w postaci tempery suchej lub mokrej. Jest to piękny przykład sztuki, która nie zmienia się. Mimo upływu wieków, różnych trendów artystycznych, one wciąż pozostają takie same, dając świadectwo niezmienności tego w co wierzymy. Z jeden strony jest to ostoja pewnych zasad artystycznych z drugiej, prawd wiary. W ikonach zawarta jest treść, bogata symbolika i odczytuje się je poprzez te symbole.

 

Pisanie ikon w grupie Biedronki i Motylki

 

Przedszkolaki w pełnym skupieniu, z ogromnych zachwytem podziwiały powstające spod ich pędzla prace. Doświadczyły, że malowanie ikony to złożony proces, który wymaga szczególnej koncentracji. Na ikonę nanosiły kolory od najciemniejszego do najjaśniejszego, uzyskując w ten sposób głębię i trójwymiarowość.

Dziękujemy Pani Justynie i Panu Aleksandrowi za przeprowadzenie warsztatów malarstwa ikonowego oraz zapoznanie nas z historią sztuki sakralnej. To było wyjątkowe doświadczenie uczące cierpliwości i pokory.

 

Opracowanie:
Edyta Rydzewska