Drukuj

Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż - a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!"
Konfucjusz

Proste eksperymenty, wykonywane w bezpiecznych warunkach, stanowią świetny sposób na rozbudzenie zainteresowań przedszkolaka. Powszechnie wiadomo, iż dzieci przedszkolne charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza. Dzięki zabawom badawczym można wspierać malucha w poznawaniu otaczającego świata zapewniając mu nietuzinkową dawkę rozrywki połączonej z walorem edukacyjnym.

 

Motylki małymi naukowcami – badają, doświadczają, eksperymentują

 

U dzieci w wieku przedszkolnym będących na etapie nieustannej eksploracji świata, której towarzyszy głód wiedzy i chęć poznawania go empirycznie (poprzez doświadczenia), zabawa w naukowca sprawdza się idealnie. Eksperymenty wpisują się w ideę nauki poprzez zabawę, która nie tylko rozbudza ich dociekliwość, ale również ułatwia zapamiętywanie, często trudnych i skomplikowanych zagadnień, ze względu na swą atrakcyjną formę. Poprzez doświadczenia, dzieci uczą się metodologii naukowej, czyli obserwacji, przewidywania, testowania i wyciągania wniosków. To także doskonały sposób na to, by zachęcić dzieci do zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi. Zabawy badawcze w przedszkolu pełnią także rolę integracyjną – dzieci, pracując w grupie, mogą wspólnie doświadczać ekscytacji i radości płynącej z przeprowadzania eksperymentu.

Czy sama obserwacja jest przyjemna? Absolutnie tak! Jednak naukowe wyjaśnienie dziecięcym językiem jest bezcenne. Stąd w grupie „Motylków” dzieci wcieliły się w rolę małych naukowców i samodzielnie przeprowadzały doświadczenia.

By eksperyment faktycznie niósł za sobą walory edukacyjne na początku nasze 5-latki stawiały pytanie problemowe i stopniowo (wraz z kolejnymi etapami zabawy badawczej) wyjaśniały dlaczego tak się dzieje. Kolejnym krokiem było zaplanowanie eksperymentu (omówienie wszystkich jego etapów), a następnie jego przeprowadzenie. Na końcu odbyło się omówienie, wyjaśnienie jego wyników i udzielenie odpowiedzi na pytania obserwatorów.

I chociaż niektóre eksperymenty wydawały się trudne, bo związane z dziedzinami, takimi jak fizyka lub chemia, to dały dzieciom okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki a wiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji.

Wielkim sukcesem naszej placówki jest to, że przedszkolaki idą tutaj z radością, a nauka jest fajną przygodą a nie przykrym obowiązkiem. A nas przekonuje, że dzieci są mądrzejsze, niż nam się wydaje. Tylko trzeba im na to pozwolić.

 

Opracowanie:
Edyta Rydzewska

 

6447.jpg 6489.jpg 6491.jpg

6493.jpg 6494.jpg 6495.jpg

6496.jpg 6501.jpg 6502.jpg

6506.jpg 6509.jpg 6511.jpg

6537.jpg 6538.jpg 6540.jpg

6541.jpg 6542.jpg 6544.jpg

6545.jpg 6548.jpg 6550.jpg

6553.jpg 6559.jpg 6562.jpg

6568.jpg 6572.jpg 6573.jpg

6574.jpg 6578.jpg 6650.jpg

6655.jpg 6656.jpg 6658.jpg

6659.jpg 6661.jpg 6662.jpg

6663.jpg 6664.jpg 6665.jpg

6666.jpg 6667.jpg 6668.jpg

6670.jpg 6671.jpg 6672.jpg

6673.jpg 6677.jpg 6678.jpg

6679.jpg e6422.jpg e6425.jpg

e6427.jpg e6428.jpg e6429.jpg

e6430.jpg e6434.jpg e6436.jpg

e6438.jpg e6441.jpg e6443.jpg