Czyste powietrze wokół nas – program przedszkolnej edukacji antytytoniowej

Zdrowie naszych dzieci jest dla każdego z nas najważniejszą sprawą. Dbamy o to, aby zapewnić dzieciom jak najlepsze warunki dla harmonijnego rozwoju. Na zdrowie ma wpływ wiele czynników: opieka zdrowotna, czynniki genetyczne, środowisko fizyczne i społeczne, a przede wszystkim styl życia i zachowania prozdrowotne. Kształtowanie prawidłowych postaw zdrowotnych wśród dzieci jest najskuteczniejszym działaniem w profilaktyce palenia tytoniu. Palenie tytoniu jest zjawiskiem dość powszechnym. Dlatego, aby zmniejszyć rozmiar tej epidemii, należy już od najmłodszych lat prowadzić wśród dzieci edukację antytytoniową.

 

„Czyste powietrze wokół nas” to ogólnopolski program edukacji antynikotynowej dla dzieci przedszkolnych, który realizujemy w naszej placówce we współpracy z Sanepid Lubartów.

 

Główne cele programu:

  • Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
  • Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.

 

Cele  szczegółowe programu:

  • Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów.
  • Zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego.
  • Zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów.
  • Zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażane na dym.

 

Aspekty realizacji celów skierowanych do dzieci:

1. Ja i troska o mnie – ważne w tym aspekcie jest wyjaśnienie określeń:

  • co to znaczy odpowiedzialne podejmowanie decyzji,
  • jak podejmowane przeze mnie decyzje wpływają na moje zdrowie,
  • palenie w mojej obecności i jak ono na mnie wpływa.

 

2. Ja i relacje z innymi ludźmi:

  • przekazywanie prawidłowych wzorców relacji interpersonalnych i zachowań społecznych sprzyjających zdrowiu,
  • wstęp do asertywności, obrony własnych praw, bez narażania się na agresję innych, z respektowaniem innych osób włącznie.

 

3. Ja i środowisko – uświadomienie:

  • iż w społeczności, w której żyjemy są różni ludzie, którzy robią różne rzeczy – niekoniecznie zdrowe (palą papierosy),
  • że nie należy wzbudzać agresji wobec innych,
  • co dziecko może zrobić dla środowiska,
  • czy to środowisko jest dla niego zdrowe,
  • jak może to zmienić.

 

Realizując  program, wdrażamy działania zmierzające do zapobiegania palenia tytoniu poprzez kształtowanie prawidłowych postaw zdrowotnych. Badania psychospołecznych uwarunkowań palenia tytoniu duże znaczenie przypisują środowisku, w jakim wzrastają dzieci. Prawdopodobieństwo palenia przez dzieci wzrasta, gdy palą rodzice lub starsze rodzeństwo, a także gdy rodzice przejawiają tolerancję wobec prób palenie przez ich dzieci.

 

Bardzo niekorzystne jest zjawisko biernego palenia. Dla dzieci w wieku przedszkolnym, bierne palenie oznacza między innymi:

  • zwiększoną częstość występowania przewlekłego zapalenia ucha środkowego,
  • zaburzenia rozwoju psychoruchowego,
  • zaburzenia zachowania dziecka,
  • zmniejszoną gotowość szkolną,
  • mniejszą odporność na infekcje.

 

Z rozwoju psychomotorycznego dziecka wynika, że rola rodzica i nauczyciela w pierwszych latach życia dziecka jest najważniejsza. Dlatego bardzo ważna jest współpraca między tymi dwoma środowiskami w celu kształtowania prawidłowych postaw zdrowotnych, w których PALENIU TYTONIU  mówimy stanowcze NIE !!!!!

 

Opracowanie:
mgr Anna Namiota