Literatura polecana rodzicom
Jako rodzice, dziadkowie, często stajemy wobec licznych dylematów wychowawczych. Zastanawiamy się kiedy powiedzieć dziecku tak, a kiedy nie. Jak znosić liczne jego kaprysy, takich wątpliwości mamy z pewnością bardzo wiele. Dlatego przedstawiamy państwu literaturę, po którą warto sięgnąć mając dziecko w wieku przedszkolnym.
Z pewnością nic bardziej nie edukuje, jak wychowanie własnego dziecka, jednak propozycje te są wzbogaceniem wiedzy każdego rodzica. Pokazują jak w sytuacjach trudnych wychowawczo nawiązać dobry kontakt ze swoją pociechą, a przy tym być konsekwentnym i skutecznym, uczą wspomagania rozwoju dziecka w formie zabaw, pokazują problemy oraz sposoby osiągnięcia sukcesów na wielu płaszczyznach rozwojowych dziecka niepełnosprawnego: z zespołem Downa, ADHD, autyzmem; poruszają wiele interesujących tematów związanych z wychowaniem naszych dzieci. Zachęcamy do sięgnięcia po poniższą literaturę!!
„Jak mówic żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.” A. Faber, E. Mazlish – książka ta jest świetnym poradnikiem dla rodziców, zawiera praktyczne wskazówki w jaki sposób komunikować się z dzieckiem. Podaje przykłady stawiania granic i formułowania oczekiwań, sposobów rozwiązywania problemów wychowawczych, nawiązywania współpracy z dzieckiem. Książka napisana prostym językiem dociera do każdego, ukierunkowuje rodzica w jaki sposób unikać błędów i porażek wychowawczych.
„Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się.” – E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska – książka ta jest przeznaczona dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola. Uświadamia jak ważne jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, przedstawia sposoby tegoż wspomagania, które mają formę zabaw i dają przy tym dzieciom wiele radości. Do książki dokupić można „Zestaw zabawek”, który jest ściśle związany z poradnikiem o tym samym tytule. Zawiera on pomoce edukacyjne, kolorowe plansze. Ćwiczenia takie mają za zadanie wspomagać zmysł obserwacji oraz uczyć samodzielnego myślenia a także wnioskowania.
„Cela” Anna Sobolewska – jest to wzruszająca opowieść matki dziecka z zespołem Downa, która opisuje życie swojej rodziny. Książka ta jest zbiorem przemyśleń, spostrzeżeń, przeżyć począwszy od narodzin dziewczynki, aż do czasu napisania książki przez autorkę. W książce tej dostrzec można „dojrzewanie” matki wraz z dojrzewaniem córki – opisane są momenty cierpienia, bólu całej rodziny, a jednocześnie ewaluacja tych uczuć i dostrzeżenie w Cecylii osoby wyjątkowej, pełnej radości, energii, kreatywności i miłości do otaczającego świata.
Inne polecane książki:
– P. Randall, J. Parker, „Autyzm, jak pomóc rodzinie”, Gdańsk 2001
– E. M. Minczakiewicz „Jak pomóc w rozwoju dziecka z zespołem Downa-poradnik dla rodziców i wychowawców”
– C. Cunningham „Dzieci z zespołem Downa – poradnik dla rodziców”
– (red.) H. Olechnowicz „U źródeł rozwoju dziecka – o wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego”
– S. Kewin „10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców”
– T. Hanć „Dzieciństwo i dorastanie z ADHD. Rozwój dzieci nadpobudliwych psychoruchowo – zagrożenia i możliwości wsparcia”
– D. Chapman Weston, Mark S. Weston, „Co dzień mądrzejsze: 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka” Warszawa, 2002.
– S. Chris „Zabawy z tatą”
– L. Miller, L. Emanuel „Zrozum swojego malucha”
– B. Nadolna „O wychowaniu przedszkolaka”
Opracowanie:
mgr Agata Bartnicka